Dag 6 en 7 - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Jos en Monique - WaarBenJij.nu Dag 6 en 7 - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Jos en Monique - WaarBenJij.nu

Dag 6 en 7

Blijf op de hoogte en volg Jos en Monique

24 April 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Na een heerlijk ontbijt - binnen vanwege het weer - bracht Gavin ons naar de wijnestate Vergelegen, net buiten Stellenbosch. Daar wordt de wijn op een unieke manier geproduceerd. De wijnmakerij ligt diep onder de grond en de druiven doorlopen alle stadia door verplaatsing via zwaartekracht, waardoor er geen lucht bij kan en de kans op oxydatie nihil is en dus de wijn voller en lekkerder. Vervolgens maakten we een wandeling over het prachtige landgoed en hadden een lichte lunch in het restaurant van het landgoed, met wijn natuurlijk. Na de lunch stond een rondrit door Stellenbosch op het programma met een bezichtiging van het museum. Het museum bestaat uit vier huizen uit de 17e t/m 19e eeuw, die waren ingericht volgens de toenmalige tijd. Het eerste huis was zeer pover, nummer 4 vele malen luxer. De ontwikkeling was duidelijk zichtbaar.
Na het diner nog een afzakkertje op ons terras.
Vandaag eerst een bezoek gebracht aan de plaatselijke huisarts. Niets ernstig, maar wel even nodig. Tot 11.30 waren we vrij, daarna zijn we naar een township gereden waar we een rondleiding kregen van een van de bewoners. Wat ben je dan blij dat daar je wieg niet heeft gestaan. Zeer indrukwekkend. We werden daar nog getracteerd op een lunch, bestaande uit bier, wijn, crackers met vier verschillende soorten kaas en een schapenkop. Dat laatste hebben we maar even aan ons voorbij laten gaan. Terug naar ons hotel om van de zon te genieten met wat sushi en - je raadt het al - een glas wijn, dit alles verzorgd door Gavin.
Vanavond eten we bij de beste vrouwelijke chefkok, onze landgenote Margot Janssen.