Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Jos en Monique - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Jos en Monique - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13

Blijf op de hoogte en volg Jos en Monique

02 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Addo

Om 9 uur vertrokken voor een rit van ruim 300 km richting Gorah Lodges in het Addo Elephant Park, ca. 30 km ten noorden van Port Elisabeth. Onderweg even gestopt bij een bungyjump punt maar na rijp beraad besloten toch maar geen kansje te wagen. Bij aankomst - om ca. 14.45 uur - werden we welkom geheten met een glas icetea, gevolgd door een lichte lunch. Na ons onderkomen geïnspecteerd te hebben - wauw wat een plaatje - in de open jeep voor onze eerste gamedrive met Hugo (ranger). In de jeep lagen dikke poncho's en dekens om warm te blijven. Helaas regende het een beetje. Het park is 25.000 ha groot en het wild is daar jaren geleden uitgezet. Wat zagen we zoal: wrattenzwijnen, koeboe's, hartenbeesten, zebra's, veel verschillende vogels, jakhalzen, buffels (een van de big five), enz. Na een heerlijk 3-gangen diner werden we onder begeleiding naar onze tenten gebracht. Zodra het donker wordt is het te gevaarlijk alleen rond te lopen. De tenten moeten zowel overdag als 's nachts met een haakje op slot worden gedaan om te voorkomen dat de apen binnensluipen en je veel spullen aan deze dieren kwijtraakt. De kachels in de tenten waren aan, kruiken lagen in bed, bonbons op het nachtkastje ........ wat wil je nog meer.

Na een heerlijke nacht (om 5 uur wel wakker door de dierengeluiden), werden we om 6.00 uur gewekt, waarna we om 6.20 werden verwend met thee, koffie, fruit en/of muffin. Om 6.45 de jeep weer in voor een nieuwe gamedrive, op zoek naar de olifanten (een van de big five). Ditmaal lagen er ook warme kruiken in de jeep. Ze hadden de groep olifanten al een week of twee niet gespot, maar op enig moment kwam er een hele kudde uit de bossen, groot, klein, mannetjes, vrouwtjes. Prachtig!! Wat een schitterende beesten. Om ca. 9.30 uur terug bij het mainhouse, waar de tafel voor het ontbijt op het terras stond gedekt. We konden kiezen uit allerlei heerlijks, warm en koud. Vervolgens tijd voor jezelf. Heerlijk op ons terrasje in de zon gezeten (eerst de apen weggejaagd). Om 13.30 uur weer naar de lichte lunch en daarna even gerust, we waren immers al vanaf 6.00 uur op. om 15.30 uur werd een high tea geserveerd, maar die hebben we maar overgeslagen. Het kan ook teveel worden. Om 16.00 uur op zoek naar de leeuwen. Er kwam een mannetjesleeuw uit de struiken, die waarschijnlijk met een ander mannetje had gevochten om een vrouwtje. Hij was gewond aan zijn poot. Hij liep 'brullend' over de weg.

Later op de avond - het was al donker - troffen we nog twee mannetjesleeuwen, liggend in het gras aan. Je zou ze zo willen aaien, zo vredig lagen ze er bij. Echter, als een van de passagiers in de jeep zou opstaan, word je gezien als een prooi. Als iedereen gewoon blijft zitten zien ze de jeep met personen als een donker geheel waar ze niets van te vrezen hebben. Ze schijnen zo'n 20 uur per etmaal slapend door te brengen en voornamelijk 's nachts actief te zijn.

Inmiddels was het ijskoud geworden en hebben we bij terugkomst een warme douche genomen - bij kaarslicht want er is slechts gedurende een aantal uren elektriciteit - om op te warmen. Na wederom een heerlijk 3-gangen diner lag iedereen om 10.00 uur in bed (met kruik).

• 02 Mei 2014 - 08:34

Erwin:

O.a. daarvoor ga je toch naar Z.A.: wat een prachtige beesten (mooie foto's!).
    Onderkomen ziet er ook niet echt slecht uit ;-).
    Jullie worden wel in de watten gelegd: heerlijke lunches/diners
    en ook nog een warme kruik in bed en in de auto. Wat een verwennerij.
    Geniet er nog van.

X Erwin en Richette

• 02 Mei 2014 - 11:55

Martijn:

1 woord: WOW!

• 02 Mei 2014 - 16:03

Friedy Dekkers:

Prachtige foto's echt geweldig.
    groetjes allemaal en geniet nog veel het begint nu af te tellen nog 6 dagen.
    Piet en Friedy